Echo uitslagen komen niet overeen
Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat er verschillen zitten in de echo uitslagen van de verschillende systemen.
Dat klopt en is al jaren zo.
Het valt erg op bij de p- waarden van de EFW ’s, de aterme datums, maar ook bij de biometrie.
Orfeus heeft erg zijn best gedaan om dit eenduidig te krijgen dat is echter niet gelukt.
Zoiets moet ook eigenlijk landelijk opgepakt worden.
Inmiddels heeft de SKMS (Stichting Kwaliteisgelden Medisch Specialisten) zowel een subsidie gekregen als een overeenkomst gesloten om dit probleem op te lossen.
Hiervoor is echter samenwerking gewenst tussen alle koepels (KNOV NVOG NVK etc.) en alle systemen (Orfeus, Onatal, Vrumen, maar ook de tweedelijns- en alle echo systemen.)
Het is dus een complex gebeuren.
Gelukkig heeft ook BabyConnect aangegeven dit een belangrijk onderwerp te vinden en gaat er mee aan de slag.
Het zal je nu vermoedelijk duidelijk zijn dat dit niet iets is wat Orfeus alleen op kan lossen.
Ieder systeem heeft zijn eigen tabellen en berekeningen en nu is het wachten op iemand die zegt: “Deze gaan we gebruiken en niets anders”
Tot die tijd aangebroken is moeten we het doen met wat we hebben.
Zodra duidelijk wordt welke tabellen er landelijk gebruikt gaan worden zal Orfeus deze zo snel mogelijk inbouwen.
In Orfeus 3 kun je met de toets combinatie Ctrl 8 een aantal handelingen verrichten waardoor de verschillen misschien wat minder worden. Maar omdat wij aanraden iedere maand even te kijken in de voorkeursinstellingen heb je dat vermoedelijk al gedaan.
Het betreft in dit geval:
1) Groep: Algemeen item: Percentielen geboortegewicht
2) Groep: Algemeen item: Referentietabel voor CRL
3) Groep: Algemeen item: Weergave percentielen
4) Groep: invoer van gegevens item: Hadlock 3 voor berekeningen EFW
5) Groep: invoer van gegevens item: Nieuwe echo module
6) Groep: Teksten brieven en rapporten item: echobrief – aanhef
7) Groep: Teksten brieven en rapporten item: echobrief - voettekst
Is je vraag nog niet beantwoord?
Is je vraag nog niet beantwoord? Vul het support formulier in.
Is je vraag nog niet beantwoord? Stuur ons een ticket vanuit jouw Onatal installatie.