Gebruik bankboek (voorheen giroboek)
Het bankboek bevat alle banktransacties van de rekening van de praktijk. Het kan worden gevuld door de mutaties te downloaden uit de webapplicaties van bijna alle banken.
Wanneer je het bankboek gebruikt, worden de ontvangen betalingen van verzekeraars bijna allemaal automatisch toegekend aan de facturen.
Het bankboek is alleen toegankelijk voor beheerders en kan evt. nog beveiligd worden met extra wachtwoord
De werkwijze is als volgt:
- In het bankprogramma maak je een exportbestand maken van de bankmutaties van een nog niet geëxporteerde periode. Kies hierbij voor een komma- of tab-gescheiden bestand (CSV). Kies steeds de bovenste export-mogelijkheid die geen PDF-bestand maakt. Bewaar dit exportbestand in de uitwisselmap die ingesteld is bij de instellingen van de declaratiemodule (meestal c:\giroboek).
- Vervolgens gebruik je in het bankboek de eerste menu-item in het Betalingen-menu. Daar verschijnen dan het exportbestand(en) die je in de vorige stap hebt bewaard in de ingestelde map (meestal c:\giroboek). Let op: alleen bestanden met exportbestanden verschijnen (dus bijv. geen pdf-bestanden).
- Wanneer je het juiste bestand selecteert, verschijnen de mutaties in het bankboek.
Bij het inlezen worden de banktransacties zo mogelijk gekoppeld aan een bepaalde factuur. Dit kan natuurlijk alleen als het bedrag groter is dan 0, het rekeningnummer herkend wordt als rekeningnummer van een verzekeraar en het factuurnummer in de omschrijving van de transactie is opgenomen.
Via het Snelmenu kun je handmatig bankmutaties toewijzen aan een factuur, particuliere factuur of creditfactuur.
NB: bij een Mac moet je bij de uitwisselmap in stap 1 bijv. giroboek neerzetten. En vervolgens moet je bij de App “Microsoft Remote Destop” deze map instellen bij de knop Redirection.
Daar zet je dan bij naam giroboek neer en bij het Path de map van de Mac waar je de bestanden van het giroboek neerzet.
Is je vraag nog niet beantwoord?
Is je vraag nog niet beantwoord? Vul het support formulier in.
Is je vraag nog niet beantwoord? Stuur ons een ticket vanuit jouw Onatal installatie.